OGŁOSZENIA KOMUNIKATY AKTUALNOSCI::www.synergia.librus.pl::Zapisy na r.szk.2017/18::Rodzina 500+

JEDZMY ODPOWIEDZIALNIE

Zobacz: Wyniki audytu żywnościowego w naszej szkole.

Zasady niemarnowania żywności.

  1. Planuję posiłki i zakupy.
  2. Mam listę produktów do kupienia.
  3. Kupuję produkty krajowe i lokalne.
  4. Wiem jak przechowywać żywność.
  5. Sprawdzam datę ważności do spożycia.
  6. Kreatywnie wykorzystuję resztki jedzenia
  7. Zakładam swój mini ogródek z ziołami.

Koktajle warzywno-owocowe.

 Przed rozpoczęciem wakacji letnich zorganizowaliśmy w szkole dni zdrowych koktajli owocowo-warzywnych. Uczniowie z przyniesionych przez siebie  sezonowych owoców i warzyw sporządzali smaczne koktajle owocowo-warzywne. Przedsięwzięcie było okazją do skosztowania smacznych koktajli oraz wymiany pomysłów na najsmaczniejsze koktajle.

 

 I Ty możesz uratować żywność.

Uczymy się czytać etykiety produktów spożywczych.

 

Na zajęciach przyrody zostały przeprowadzone lekcje dotyczące niemarnowania żywności pt: „I Ty możesz uratować żywność”  Lekcje dotyczyły zasad przechowywania żywności, planowania zakupów i wykorzystywania żywności. Warto zwracać uwagę na oznakowania opakowań produktów spożywczych i wiedzieć, że:

„Należy spożyć do…”

„Najlepiej spożyć przed końcem…”

Wskazana data określa termin, po upływie którego produkt spożywczy nie nadaje się do wykorzystania, a więc nie można go spożywać. Takie określenie można najczęściej znaleźć na najmniej trwałych produktach typu: mięso, produkty garmażeryjne, schłodzone potrawy gotowe do spożycia, mleko czy produkty mleczne nie sterylizowane. „

 

data minimalnej trwałości, do której prawidłowo przechowywany produkt zachowuje swoje właściwości. Producenci nie mają wymogu oznaczania datą minimalnej trwałości produktów takich jak: świeże owoce i warzywa, sól kuchenna, cukier w stanie stałym, ocet, wyroby piekarnicze i cukiernicze, napoje o zawartości alkoholu wynoszącej 10% objętościowo i więcej.

 


Ogródki ziołowe

 

Założyliśmy ogródki ziołowe w klasach IV-VI i z niecierpliwością czekamy na efekty naszych starań. Polecamy wszystkim odwiedzającym stronę zaprezentowany pomysł, jako dobry sposób na wyhodowanie sobie własnych ziół w domu z wykorzystaniem zużytych butelek i pojemników plastkowych.

 

Kalendarz sezonowych warzyw i owoców

W związku z promowaniem postaw odpowiedzialnej konsumpcji w zakresie naszego odżywiania, udostępniliśmy naszej społeczności szkolnej - "Kalendarz sezonwych warzyw i owoców". Dokonywanie zakupów zgodnie z przdstawionym kalendarzem:  zmniejsza emisję dwutlenku węgla do atmosfery, pozwala wspierać lokalnych producentów, powoduje że odżywiamy się zdrowo i właściwie. Poniżej znajdują się zdjęcia naszego kalendarza.


Czy dokonywane przez nas każdego dnia wybory wpływają na środowisko naturalne, ochronę praw człowieka oraz poprawę jakości życia w społeczeństwie?

 

Co wspólnego mają powyższe pytania z żywnością?

 

Szacuje się, że przed 2050r. będziemy potrzebowali wyżywić blisko cztery razy więcej ludzi niż sto lat temu. Z tego punktu widzenia, żywność nie jest już tylko sprawą indywidualną. To, co jemy każdego dnia, jakich dokonujemy wyborów, ma bezpośredni i pośredni wpływ na klimat, zużycie naturalnych surowców, jak również na zdolność wyżywienia ludności w naszym kraju i na całym świecie.


Jedzmy odpowiedzialnie - Eat Responsibly” to projekt mający na celu promowanie postaw i podejmowanie działań w kierunku zrównoważonej konsumpcji w kontekście rozwoju globalnego.

Odpowiedzialna konsumpcja żywności to świadome dokonywanie wyborów żywnościowych z uwzględnieniem aspektów zdrowotnych, środowiskowych, politycznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Nasze decyzje powinny uwzględniać podstawowe i realne potrzeby ogółu ludzkości, ale także ograniczać negatywny wpływ na Planetę


Co jem?

  • Skąd pochodzi żywność, którą spożywam?
  • W jaki sposób jest produkowana?
  • Jak dużo żywności konsumuję?
  • Jak dużo żywności marnuję?
  • Jaki wpływ na planetę mają moje wybory konsumenckie w zakresie żywności

 

Powinniśmy spróbować:

  • Jeść mniej, ale lepiej;

  • W miarę możliwości spożywać produkty lokalne, sezonowe, organiczne;

  • Spożywać mniej mięsa, zastępując je produktami pochodzenia roślinnego;

  • Wybierać żywność produkowaną z poszanowaniem ludzi i Planety

  • Zwracać uwagę na różnorodność wybieranej żywności;

  • Unikać oleju palmowego w produktach

  • Nie marnować żywności 

 

 


Jedzmy odpowiedzialnie